divendres, 26 d’octubre del 2012




ANAMORFOSI


Dels mots grecs:
-ana <<ἀνα>> (moviment de a dalt cap abaix) 
-morphé <<Μορφεύς>> (forma, figura)



Aquí es veu com és reversible 
Un anamorfisme és una deformació reversible d'una imatge. Produïda per mitjà de un procediment òptic (un mirall corbat) o procediment matemàtic (amb les seves formules, òbviament).

També és representar una imatge en dos dimensions en un espai amb tres dimensions.

 El primer en descriure'l va ser Piero della Francesca en els seus estudis sobre la perspectiva.

Ha estat utilitzat en l'art per forçar a l'espectador a observar l'obra des de un determinat punt de vista.





LEONARDO DA VINCI


Es creu que va ser Da Vinci el creador de l'anamorfosi. En una de les seves inspiracions, amb l'ajut del seu instint curiós i el seu do natural per a totes les disciplines artístiques, va dibuixar la cara d'un nen anamòrficament. És un exemple senzill, però el primer que es coneix en la història de l'anamorfosis. 
Da Vinci el va fer al 1485. Per veure'l bé s'ha de mirar des de l'extrem esquerre. 





-Un altre exemple és el de Schon, amb aquesta obra del 1525 anomenada "Els retrats secrets". Si es mira des de l'esquerre es veuen Cales V i Paulo III, des de la dreta Ferran I i Francesc I.




ANAMORFOSI EN LA PINTURA

     



Els Ambaixadors

Jean de Dinteville y Georges de Selve

Pintat el 1533 per Hans Holbein "El Jove". Un oli de 2,09 x 2,07 metres sobre una taula de roure. És el retrat de dos ambaixadors: Jean de Dinteville i Georges de Selve, de esquerre a dreta respectivament.

Actualment es troba en la National Gallery a Londres, Regne Unit.

El quadre Holbein conté la més famosa anamorfosi de tota la història, una calavera anamòrfica. Per poder veure-la ens hem de situar paral·lels al quadre i ben aprop del cantó esquerre o ens podem valer del dors d'una cullera. 

A l'època que va ser pintada la gent es preguntava què era aquell misteriós element que se situava al primer pla del quadre.

Va ser segle XX quan un historiador d'art, Jurgis Baltrusaitis, va descobrir que això que semblava un ós de sèpia realment era un crani humà. 



Els Ambaixadors, de Hans Holbein el Jove

Skull-Ambassadors.jpg

Correcció de la deformació amb una cullera
















Representació de l'espai corb per Bernhard Riemann


















Samuel Marolois recull el método de Laurent en el seu tractat de la perspectiva de 1630 i l'aplica al dibuix d'un gos:



Fitxer:Perro1.jpg

PROCEDIMENT MATEMÀTIC tot deformant uniformement una quadrícula






ANAMORFOSI A LA VIDA QUOTIDIANA



En la vida quotidiana l'anamorfosi és un recurs bastant utilitzat. 

Sobretot a la publicitat dels estadis d'esports, balles publicitàries pintades al terra totalment deformades que des de les graderies semblen reals i tenir tridimensionalitat, per això quan un jugador va cap a elles sembla que estigui apunt de impactar-hi, però només la trepitja i passa per sobre, ja que és plana.








Aquí es veu com adapten el dibuix de la etiqueta d'aquest vi a la forma cilíndrica de l'ampolla d'aquest.




També en trobem al carrer,en el senyal d' STOP pintat a terra, pintat d'una manera concreta per ser vist  des del cotxe.






MÉS IMATGES ANAMÒRFIQUES














VIDEO



Apliquen una imatge de dos dimensions (l'escut del F.C.Andorra) en un espai tridimensional
 (el  propi edifici del club).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada